الخميس، 20 فبراير، 2014

معرض الكتاب 2014



في الحقيقة أنا لم أكن علي يقين أني سأذهب للمعرض هذا العام برغم اني كنت مهيئة نفسي  للذهاب  ككل عام
ولكن سفر أخي أحمد لخبطني كتير وفي النهاية ذهبت انا وأختي  فقط ...
كنت عاملة قائمة بالكتب  الي هشتريها وكان بالمقدمة قيد الفراشة  لشيرين سامي وقصص  اهري لبعض الصديقات والاصدقاء  مثل ياسين احمد سعيد  وصالح سعيد ونهي عويضة  ومحمد الجيزاوي ورحاب الخضري ...
الحمد لله وصلت للمعرض بسلامة الله بدون اي حوادث ههه وكنت علي اتصال بصحباتي  غادة ورضا
لما وصلنا المعرض انا واختي شيرين قررنا ناخد جولة لغاية ما أصحابنا يجيو وعلي ما حفلة معطف من قيود تبدا وبعدها قيد الفراشة الي احنا جايين مخصوص عشانهم
اول صالة دخلناها كانت صالة الشروق وانا كنت دخلاها مخصوص عشان رواية " انكسار الروح " لمحمد المنسي قنديل  وللاسف انا عارفة ان الشروق اصلا غالية  وبرغم ذلك دخلت  ولفيت فيها وللأسف انا غلطانة اني دخلت لاني دخلت اتقهرت وطلعت لان لقيت انكسار الروح بسعر ضعف الي اشتريت بيه قمر علي سمر قند ويوم غائم بالبر الغربي وانا عشقت  عشان كدة صرفت نظر ومشتريتهاش  بس قابلت واحدة كانت بتشتري  روايات لمحمد المنسي  وكانت محتارة وانا طبعا قلت لها رأي ف اللي قرأته واخدت الروايات علي ضمانتي ^_^
اللي ضايقني اكتر لما دخلت صالة الشروق ان لقيت  رواية لأوراهان باموق  الكاتب التركي الحاصل علي جائزة نوبل في الاداب  عام 2008 تقريبا عن رواية اسمي احمر  _ للتوضيح عشان الناس الي معندهاش فكرة_  وطبعا  الكتتاب كان من القطع الكبير وكان سعره  فوق الفظيه والرهيب ...مش عارفة اية حكاية الكتب الغالية دي والا هو كل التركي غالي ؟!!
قلت اشتري ديوان فاروق جويدة الجديد أو اي ديوان لجويدة مش عندي ملقتش اي شيء جديد  له للأسف واستغربت  جدا ان ازاي مفيش جديد لفاروق جويدة ؟ وطبعا خرجت من صالة الشروق من غير اي شيء
تاني شيء قررت ادور عليه ف المعرض  كان قيد الفراشة والجميل اننا وصلنا للمكتبة بالصدفة البحتة  واحنا رايحين جناح المؤسسة العربية الحديثة بس اتصدمت جدا لما جيت اشتري قيد الفراشة لاني لقيتها بخمسين جنية  @_o
طبعا دي كانت الصاعقة بالنسبة لي  واتكلمت مع شيرين ف الموضوع ده وهي قالت ان دار النشر الي صممت علي السعر بدعوي ان الرواية كبيرة 400 صفحة واكثر ...بس ده مش مبرر من وجهه نظري لأن الساحة الثقافية ف مصر حاليا والحالة الاقتصادية تخلي اي دار نشر تنشر الكتب  بسعر  مخفض عشان تنشط حركة البيع مش تخليه  عالي بالشكل ده ...
طبعا مش ممكن اروح المعرض من غير ما ادخل جناح المؤسسة العربية الحديثة معقل روايات مصرية للجيب  وبصراحة كنت قبل كدة بدخل جناح المؤسسة  شايلة كومة كتب  متنوعة السنة دي حسيت انها فاضية اووي اووي اووي من الكتب ومن الناس الي بتشتري  اصداراتها اصبحت قليلة اووي ولناس مش  معرفوفين  وكل الناس بتشتري الاعداد القديمة او الجددي لنبيل فاروق احمد خالد توفيق    يمكن الجديد لمحمد سيليمان عبد المالك الي لسة مع المؤسسة من اول كتاب ليه  لما كان يا دوب عشرين سنة ..فاكرة اووي  اول قصة كتبها  ....المرة دي اشتريت من المؤسسة بس اربع قصص طبعا من ضمنهم اتنين للدكتور احمد خالد توفيق ... واستغربت جدا  لاني كنت زمان بادخل المؤسسة الاقيها زحمة زحمة ومتعرفش تقف ولا تتحرك فيها ...واضح ان بعد نبيل فاروق واحمد خالد توفيق  المؤسسة  مستواها بقي زفت جدا ...
وعند المؤسسة قابلنا اسامة الازهري واسامة ناصر ورامي فايز الي اول مرة اشوفه  بجد رامي شخصية حبابة كتير  كتير وانبستط لما شوفته وسألته لية مش بيكت ف المدونة وعرفت انها اتسرقت وزعلت اووي :(
بعدها اخيرا وصلت صحباتي غادة ورضا وطبعا اتصورنا شوية صور شنيعة مريعة جداا ولاحظوا ان غادة ورضا طوال وانا قصيرة   فتخيلوا الصور هتكون عاملة ازاي @_@
طبعا اخدنا جولة في المعرض واشترين روايات بالانجليزية لاختي شيرين لانها  انجليش تيتشر للأسف انا مش هقدر اققرا الروايات لان الانجليزي بتاعي عايز الللغة السيمبل ^_^ 
المشكلة اني كل ما كنت امسك رواية بالانجليزية الاقيها لباولو كويلو  وتحديدا رواية احدي عشر دقيقة  وكنت كل شوية اضحك انا ورضا  لاننا كل مرة نمسك نفس الرواية ...لغاية ما صديقي ياسر  حسن  قابلنا  واحنا بنضحك  علي الرواية قوال بالعكس دي رواية حلوة جدا وانا معاه انها حلوة   برغم المشاهد الحميمية فيها وعلي رأي غادة  ورضا ا  "  ثقافة عامة يا جماعة "  
 
اسرة الدكتور صابر عبد القادر

اخيرا وصلنا  لدار ابداع  وحفلة  توقيع معطف من قيود واول حد شوفته هناك كان زياد  ابراهيم رزق  عرفته لوحدي هو اصلا نسخة ذكورية من ساليناز  بجد عسل عسل  عسل ... وطبعا بعدها شوفت ساليناز وابراهيم رزق واخيرا شوفت ماما شمس الشموس الي جابتلي شيكولاته بنفسج ولسة لغاية دلوقت معايا مش عايزة اكلها محتفظة بيها عشان هي منها :* بوسة اد كدة 
وكمان شوفت  الدكتور صابر عبد القادر   واسرته ودعاء العطار الي بجد انبسط جدا بشوفتها  واخيرا شيرين سامي الي كانت واقفة مستنية لما اخلص واجب التعريف بين  اصحابي  ياسر  ورضا  وغادة واختي شيرين لباقي المجموعة  
وكان بجد يوم من اروع الايام برغم انه كان قصير   والي ختمناه بحفلة توقيع قيد الفراشة الي لسة هكتب له الريفيو  واللي مفيهوش اي شبهة مجاملة لشيرين سامي اطلاقا 
الغريب ان دي اول سنة اروح فيها المعرض واشتري كتب قليلة جداا حتي ماما استغربت  وقالت يارب  كل مرة تسافري تجيبي شوية كتب قليلين كدة .... مش عارفة لية كتير عناوين معجبتنيش ولالي عجبني كان سعره مبالغ فيه ... 
المهم ان  انا شوفت اصحابنا الي مش بشوفهم متجمعين الا كل فين وفين ومبسوطة بيهم كتير جداا 
والمهم ان تاني يوم عمي بيسألني انت جيتي امتي من مصر ...اصل انا سألت عليكم وعرفت انك روحتي مصر من غير احمد  وبابا كان قلقان فقلت له متقلقش علي رحاب رحاب دي عفريتة ومتخافش عليها  وبعدين ما تسيبهوم يتفسحوا شوية ....والله عمي ده زي العسل ...^_^ بحبك يا عمووو 
مبسوطة اني وشفت شيرين تاني وشمس اول مرة واخيرا شوفت زياد  وطبعا لي كام صورة مع ساليناز بس لسة  مش عندي لغاية دلوقت وصوري انا وغادة ورضا  تموت من الضحك ...وقلت الاسياب :( وصوري مع شيرين سامي والله اول ما توصلني هنشرها أكيد ...ومبسوطة اني شوفت رامي  وجوجو وزينب  ورضا وغادة وياسر  واسامة ناصر والازهري  وكل الناس الي اتعرفت عليهم كلهم بحبكم جدااااااا
شيرين وشمس ودعاء وابراهيم

هناك تعليق واحد:

  1. نورتى المعرض

    لو اصدارات قديمة عايزاها عليكى و على سور الازبكية

    ردحذف

يا بخت من يقدر يقول واللي ف ضميره يطلعه, يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام وكل واحد يسمعه....الله يرحمك يا صلاح جاهين