الثلاثاء، 13 أغسطس 2013

شخابيطي .....11

0
جيدا جدااا
مع تكشيرة كدة  كبيرة ....هو ده تقديري العام للسنة الدراسية الي كنت بعملها السنة دي ...أه جيد جداا وتكشيرة كبيرة جداااا جداا جدااا 
عشان كنت اتمني اجيب تقدير احسن من ده ....
حتي لما خرجت من الكنترول  وقابلت " هاني " زميلي  وبص ف وشي وشاف االتكشيرة قال ان حصل لا قدر الله واخدت مواد والا حاجة .....بس لما لاقني بقوله تقدير جيد جدااا كان هيقتلني .....ههه
اقول لنفسي مبروك يا حوبة ....وتستاهلي بوسة  :*
1
هفتقد العيال دول ...
صحباتي واصحابي ...زملائي وزميلاتي  الي قضيت معاهم سنة طويلة عريضة ف جامعة كفر الشيخ فيما يسمي بالدراسات العليا " قطيعة علي رأي  ايمان ..ال دراسات عليا أل "
" مجموعة التدريب العملي "
البنوتة فاتن هتوحشني ضحكتها الي بتهز المدرج ...وهتوحشني وهي كل شوية تقولي ...حوبة  انا جعانة ...ماتيجي نروح مؤمن والا كنتاكي ..." مع اننا نكون لسة فاطرين  " باتية بالجبنة وكابتشينو "
هتوحشني  ايمان وهي محتارة بين الجامعة والجريدة ...وبين انها تعزمنا علي ايس كريم وعصير قصب كل مرة علي حسابها ...
هتوحشني منار وهي مش عارفة تمشي بالكعب العالي  وكل شوية  تقول " ملعون ابو الاناقة " 
هتوحشني رضوي  الي كل ما نروح نوصلها لمحطة القطر تبص لي وتقول " يا بنتي سلفيني عيونك  دول اقعد بس  مع محمد يومين تلاتة واجيبهوملك تاني " 
وارد انا واقول " ما هو لو مش اسمه محمد كنت قلت ماشي ...غيري اسم خطيبك وانا اسلفك عيوني  ...وبعدين العيون السودة احلي من العسلي ...اقولك  إشربي عسل نحل كتير وعينك تقلب عسلي  زي عيوني  ههههه "
ونضحك  بصوت عالي  ف محطة القطر  نخللي الناس تقول علينا مجانين 
هيوحشني " احمد " الي وعدني انه يبدأ معايا دروس بيانو تاني ...مستنية يا مستر  :)
هيوحشني " العميد  محمد "   اصل محمد ناوي يكون عميد الكلية علي طول  مش حتي معيد ف الاول ...عارفة اني الوحيدة ف الجروب يا محمد اللي غلبتك اووي  فكان من الطبيعي انك دايما تقولي " تعالي يا مغلباني "  
ميرسي علي رسالتك يوم عيد ميلادي وميرسي علي انك  دايما بتطمن عليا " مع ان اسمك محمد " ههه
علي فكرة مش ناسية ان ليا عزومة ايس كريم    والا ....كدة يعني 
منال  وصوتها الملائكي بالدعاء والقرآ ن .... قلقها المجنون من كل شيء
اميرة وهي مشغولة دايما علي ميدو ابنها  ويا تري  جوزها هيجي ياخدها بالعربية والا لاء ...؟!! 
شيماء  الي دايما شاغلة نفسها بأنها عايزة  تشتغل بمجال العلاقات العامة ومش عارفة توصل .....
بسمة وهي مش عارفة هتروح بيت حماتها والا بيت مامتها ...والا تروح شقتها  ...وادي حيرة الي جوزها دايما علي سفر بسبب الشغل  
 استاذ طارق ...الي كان كل ما يشوفني يقولي انت عايز صيدلية  متنقلة عشان البرد الي عندك ...وحبيت مساعدته ليا وكنت بحاول اني اكون  ايجابية واسمع كلامه ونصايحه ليا
" محمود  وعصام وعبد العزيز  ورشا ومايسة ...مجموعة  كورس الكمبيوتر ....  وعبد العزيز الي دايما كان يوصلنا بعربيته  ويقولي متنسيش  عزومة السمك ف المصيف ....واهو سافر عبد العزيز السعودية ....واهو بنتقابل  انا ومحمود ورشا وعصام ومايسة  بين وقت وتاني ....
"....."  احد الزملاء الي قالهالي بكل وضوح ....والله ما كنت عايز اتعرف عليك ولا اكلمك .... عشان محبكيش ....وحبيتك ...انا ؟؟؟!!!" اندهاش "
"..........." تعرفي يا رحاب انا مبسوطة بجد اني اتعرفت عليكي ...والله وانا كمان جداا جداا " احدي الصديقات الكفيفات التي قابلتهن هناك ...ف الجامعة 
العيال دول .... بجد بحبهم اوووي  ومبسوطة اني اتعرفت عليهم
العيال دول بيتحايلوا عليا اني اكون معاهم تاني ف جامعة كفر الشيخ ...بس انا مصممة اني اكمل ف جامعة الاسكندرية  لظروووووف كتير جدااا جدااا جداا 
اه بحبهم اوووي ...مش عايزة ابعد عنهم .....
بس عايزة ابعد عن  كل الناس الي اعرفهم ....وكل الناس الي بحبهم ...عايزة بس اكون لوحدي ....
ومحدش يسألني لية .....:( 
2
كنت ناوية اشتري لاب توب وموبايل جديد  لو جبت تقدير  احسن ....
بس انا عملت اية لما  التقدير جيد جدا ...." خبطت الموبايل ف الحيط " 
احسن بردو ...ومحصالوش ايييييييييييييية حاجة عادي كأنه بيغيظني وبيقولي   انا هفضل سليم ومش هتشري موبايل جديد يا حوبة 
طب بالعند فيك هشتري  موبايل جديد ولاب توب كمان  ...
3
كعادتي دوما عندما  أذهب  في احد المشاوير .....
انسي نفسي وانسي روحي وامشي كتير ف الحر والشمس  ومش اكل خالص وارجع البيت تعبانة وااقول لماما " جعانة يا ماما "
ماما " انا مش قولتلك ميلون مرة ابقي كلي اي حاجة  عشان متتعبيش ....
وبعد كدة الدكتور يقولك ضعف عام ....وهو انت عايزة تعملي ف نفسك كدة وميبقاش عندك ضعف عام ......
وتبدأ اسطوانة  انت رفيعة ....مبتكليش ..خسيتي ...يا ربي اعمل اية ...
المشكلة ف ده كله ..الصداع....
صداع عنيف شديد مريع ....طول الوقت عندي
بدات اشك ان الصداع ده سببه اني مش باكل ....
طيب ...هبدا اكل  وامري لله :)
ناس كتير وحشتني اوووي
بس يا تري انا وحشتهم ...؟

هناك 4 تعليقات:

  1. ألف مبرووووك يا حوبا
    حلو التقدير على فكرة :) ماله
    افرحي يا بنتي وكلي ^_^

    ردحذف
  2. وحشتينى جدااااا
    والف مبرووك يا حبيبتى
    ربنا يوفقك دايما يارب :*

    ردحذف
  3. ألف مبروك وعقبال بقيت حياتك لما تبقى بتقدير أعلى

    ردحذف
  4. الف مبرووك يارحاب
    انتي تستاهلي كل خير
    وعلي فكره التقدير كويس اووي
    شاطوووووره

    ردحذف

يا بخت من يقدر يقول واللي ف ضميره يطلعه, يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام وكل واحد يسمعه....الله يرحمك يا صلاح جاهين