الخميس، 11 نوفمبر 2010

شكلك وحش اوووي

تومي " اية يا بت الجمال ده ...؟ ده انت ...
موني " قمر والله انتم الاتنين ....هتعملوها امتي بقي
سوني " مش يا بنتي اما يقول لأهله الاول
توتة " بس مقولتليش يا واد انت انت كنت حاضنها جامد اووي كدة لية ...؟ كنت خايف لا تهرب منك ...
هيما " اية ده ...؟ تتقابلوا من ورانا وتعملوا كل ده من غيرنا ...لالالا كدة وحش خااالص
موني " معلش يا هيما حبيبة بقي وعايزين خلوة شوية ...
توتة " هو انتم مين اللي صوركم الصور دي ...؟
هيما " انا لو منك يا واد يا ...كنت شدتها من شعرها زي رجل الكهف زمان و......
مي " حلوة الصور خاااالص وعلي فكرة انتم لايقين علي بعض خالص
رضوي " قمر قمر قمر ....الصو جامدة طحن ....بجد لايقين علي بعض خاااالص
هيما " لايقين علي بعض اية بس ...لعلمك انا احسن من الواد ...مليون مرة ...بس المشكلة ان ...قصيرة وانا مبحبش القصيرين هههه
توتة " اممممممم وبعدين يا هيما مالهم القصيرين ...
دي كانت بعض تعليقات علي الفيس بوك عشان صور منشورة لبنت وحبيبها ...الصور بصراحة في منتهي ...منتهي ...مش لاقية كلمة مناسبة اقولها عليها كفاية اني لما شفت الصور جاتلي حالة ذهول ....ازاي البنت دي اللي هي زميلة لي وكنت احبها واحترمها تعمل كدة وتنشر الصور دي بالشكل ده وتقبل التعليقات السخيفة دي من اصحابها أو اللي بتحسبهم أصحابها .....لاء والادهي انها مبسوطة اووي بالتعليقات
يوم ما شفت الصور دي بعت رسالة ليها علي الفيس بوك قلت لها  " مش بحاسبك بس لو انا انسانة منافقة هعمل زي اللي علقوا عندك وقالوا قمر وجميلة وطحن ومش عارف اية ...شوفي انت من حقك تحبي ......من حقك تقابلي حبيبك ومن حقك تكلمية وتقعدي معاه ولكن متوصلش انك تتصوري معاه بالشكل ده ...!!! انت بجد شكلك وحش وووي ...
انت عارفة يا تري فكروا فيك ازاي دلوقت ...؟ بيقولوا اية عنك بينهم وبين نفسهم ...؟ لازم تعرفي انك غلطانة ...؟ ولازم تحسي بغلتطك دي ...؟ انصحك تحذفي الصور دي وتفكري كويس  بحاجة تحسن من شكلك اللي بقي وحش اوووي ...
كان ردها عليا " تصدقي انك الوحيدة اللي قالت لي ده يا حوبة ...؟ بجد انت صديقة مخلصة وانا فعلا حذفت الصور من قبل ما ارد عليك وبجد سعيدة انك نبهتيني  بس علي فكرة ماما عارفة وكمان كانت معايا يوم ما اتقابلت مع ... ... واهلي واهله عارفين يعني تعتبر خطوبة  بس مش رسمية ...
عملت نفسي مصدقاها ....ولكن اتضح لي بعد كدة انها برضه عملت نفس الحكاية تاني وصور العن ...وتعليقات في منتهي .....
بعاتب صديق لي علي تعلقه ليها  كان رده ليا " حوبة دي مش بتاخد بنصايح حد ثم ان اهلها ميعرفوش ولا اهله ....تخيلي انها في يوم " كان يوم وقفة تضامن مع صحفي الدستور "  قالتلي انا و....و..... " اتنين من اصدقائنا  بكل بساطة " ممكن تلهوا اخويا شوية لغاية ما اقعد مع ... شوية اصله واحشني اووي ..
تخيلي يا حوبة انها من اول اليوم لآخ
طلعت مع ....باشا وسابتنا  وجات في اخر اليوم ....ومقولكيش علي التعليقات بقي .........مسخرة بجد
يااااااة  وانت لية كتبت تعليق تقولها قمر ومش عارف اية طيب ما كنت نصحتها ....
" يا حوبة دي كانت سخرية منها  مش اكتر ....دي عمرها ما تكون ابدا زييك وزي ....و........ و......
دي فاكرة انها كدة صح وانها كدة مش تقليدية وانها عصرية جدا وعايشة الدور .....
فكرت ف نفسي " هي دي العصرية ....هي دي الحرية .....هو ده الحب .....هي دي الصداقة ...
حسيت اني متضايقة اووي ....بس اعمل اية ما انا نصحتها قبل كدة  , ورجعت تاني للي عملته ....يعني اعمل اية ...؟
قلت لها شكلك وحش اوووي .....ومش ادامي انا وبس لاء ادام ناس كتير ....
الحرية مش معناها انك تخلعي حجابك مش معناها انك تحبي واحد مش معناها انك تخرجي تتصوري  وتتجنني ...
سؤال  : يا تري اللي عملته زميلتي دي من وجهه نظركم صح والا غلط ....؟
وسؤال كمان : انت بتحافظ علي شكلك بس عشان الناس والا عشان التقاليد والا عشان اية ...؟
عن نفسي بحافظ علي شكلي حلو بس عشان نفسي مش عشان حد

ملحوظة
مكتبتش اسماء وعملت نقط لاني بجد كنت مش عارفة اكتب اية ...لاني كنت متنرفزة اوووي اوووي اوووي

رحاب صالح

هناك 34 تعليقًا:

  1. رحاب :
    بصراحة الموضوع على الرغم من إستغرابك منه إلا إنه منتشر جدا جدا ..
    خلينا نتكلم بواقعية ، العلاقة بين البنت والولد علاقة إحترام متبادل بين الاثنين سواء أكانت العلاقة التي تجمعهم هي علاقة صداقة أو حب أو خطوبة أو حتى زواج ..
    هي اتصورت معاه صور من وجهة نظر الجميع لا تصلح ولكنها تصلح من وجهة نظرها حسنا لنقول أمراً إن كان بالفعل الرابط الذي يجمعهم هو رابط الحب ، فأين الإحترام في هذا الحب ؟
    من المعروف إن الحب طريق للزواج - سواء كُتب لهما هذا أم لا - فكيف يتوقع هو شكل زوجته وهي تتصور معه ذلك
    إن سألتيه هيرد يقولك ما احتمال ما اكونش انا اول انسان في حياتها ؟
    هي طبعا فاكرة إن دا التحرر والحرية ووووو
    بالعكس كوني حرة أه لكن حافظي على شكلك ليس من أجل الناس ولكن حتى لا تفقدي ثقتك وإحترامك لذاتك ولا تفقدي كرامتك أمام نفسك قبل الأخرين ..
    ///
    قد يولد إنسان محترم في مجتمع غاية في عدم الإحترام السؤال هو هل ينساق لعدم الإحترام أم يحتفظ بإحترامه ؟
    //
    اللي عملته زميلتك طبعا يسئ لها ، لكونها أضاعت إحترامها لذاتها وإحترامها لأهلها ، هذا ناهيك عن الكذب المستمر ...
    //
    تحياتي لكِ وتقبلي إحترامي لكِ لكونك حافظتي على الأسماء ولم تكشفيها فهذا يدل على إحترامك لذاتك ..
    //
    تقبلي ردي ومروري

    ردحذف
  2. عزيزتي كنت افضل لو طرحت الموضوع دون شخصنته لانه الان من يعرفونك شخصيا ويتابعونك اكيد سيعرفون عمن تتحدثين والنصيحة على الملأ تعتبر فضيحة.
    بخصوص ما طرحتيه فهو مهم جدا لكن للاسف العقليات الان اختلفت هناك من يعتبر ما تقولينه منتهى التحجر والتقليدية رغم انه هو كلام العقل والمنطق.
    دمت بكل الود

    ردحذف
  3. يمكن أنا مع خواطر

    فى رأيها بالنسبة للشخصنة

    بس هو منتشر جداً الموضوع دة زى ما قال أول تعليق

    بس انا فرحان من موقفك معها بس بما انها شايفه أن دة صح و مخدتش بالنصيحة كذا مرة مش هتتعظ غير لما تتقرص

    طب الموقف من أساسه مرفوض التصوير قبل علاقة رسمية و حتى بعد علاقة رسمية ليها حدود

    و بعد الزواج دى هتبقى انت

    يعنى دة رأيى مضاف له رأى الأخريين

    و متنرفزيش نفسك

    كل واحد متعلق من عرقوبه انا عارف انتِ متضايقة علشان الصحوبية و كدة بس خلاص أنت عملتى اللى عليكى

    ربنا يوفقك

    ردحذف
  4. انتى عملتى اللى عليكى


    والصح باين والغلط باين


    ومش علشان الغلط منتشر يبقى نقبل بيه انه واقع لا طبعا

    فى النهاية لا يصح الا الصحيح

    وهى هتجنى كل ده بعدين

    ربنا يهدى

    ردحذف
  5. السلام عليكم
    رحاب الموضع كله مش هقول دين ونقصه
    ولا اقول معندهاش مبادىء العائل الكبير على الراجل والست فى البيت معلموهاش يعنى ايه الحريه صح الحريه انى اعمل اللى نفسى فيه بس يكون صح وفى المكان الصح والوقت الصح الواحد ممكن يغلط بس مش للدرجه دى ممكن يحعجب يحب ياعم ماشى بس لا يسىء للدين ولا للاهل ولا للطرف اللى بيحبه
    وصح كل واحد مننا فيه حته لحمه فى صدره من الشمال بينبض وبيقول بحبك كل يوم ومشتاق للاستقرار ولما يلاقى نصه التانى بيوكن زى البنت دى عاوز يقول للناس كلها انا بحب فلانه ومش مهم حد العواطف المشاعر ومع كل ده مع غياب العقل وكمان الرفاهيه العاليه وان مفيش قيود الواحد بيحطها لنفسه ولا لمجتمع ولا للاهل بيعمل العن من كده وبيكون مستمتع ان الناس بيقول كذا وكذا بس العاقلين بيقولوا العقل مع العواطف بيحكمها ويحجمها لازم العقل فى الحب والعواطف وبرضوا فى حياتنا
    الموضوع مش سبهلله
    رحاب انتى وامثالك ولالفقير معاكم ماشين ضد التيار بنحلم بالمدينه الفاضله وماشيين كاننا بجد محدش عارفنا لاننا عكس اللى بيمشوا عاشين الواقع وحضرتك اكتر بما انك صحفيه اكيد بتشوفى اللى احنا مش شايفينوا يبقى الاحساس بالاخر عالى شويه
    بجد الحياه صعبه والناس دول اللى بتحكى عنهم عاوزين يفوقوا من اللى هما فيه ربنا يسترها علينا
    موضوع رائع وجميل جدا والله يارب يحافظ عليكى وعلى
    امثالك

    ردحذف
  6. للاسف ياختي اللي سائد دلوقت النفاق وخلاص صعب تلاقي حد ينصح او يقف جمب حد علشان يصلحه بس بجد ربنا يهدي بنات المسلمين كلهم وحاولي معاها تاني واكيد كله في ميزان حسناتك

    دمتي بالف خير وطاعه يارب

    ردحذف
  7. فى النهاية لا يصح الا الصحيح و لازم نحاول دايما نتصرف صح


    تحياتي لرشاقة قلمك يا رحاب

    ردحذف
  8. الاول أقول أني مع خواطر شابه ورامي في موضوع الشخصنة دي ...

    وبعدين حاقولك مع الأسف كتير من البنات والشباب فاهمين القصة غلط خالص في وضع الصور الخاصة والرد والتعليقات والهرج والمرج؟

    انا بارفض نهائي احط صوري الخاصة على الفيس بوك ولو دخلت صفحة اي واحد أو واحده ولقيت صور كده وتعليقات زي دي بانصح صاحبتها مرة واتنين بصورة خاصة طبعا بيني وبينهم ......ولو اتعظوا يبقى الحمدلله ولو لا يبقى هم غيري

    بس يمكن انا في سن كبيرة والحمدلله كل من حولي بيقرب من ربنا وبيبعد عن الخطأ ...ربي يهدي بناتنا وشبابنا ويهدينا جميعا

    ردحذف
  9. عارفه
    موضه وقدمت بجد
    بيس

    ردحذف
  10. احييك على غيرتك على زميلك ومش هقول صديقتك لأنها ماتستاهلش الصداقه دي لسبب انها ماحترمتش نفسها وبالتالى ماحترمتش صداقتك وحافظت عليها
    الصداقه الحقيقة نادرة الوجود
    وانتِ من النوعيه دي
    لكن لا تقتربي من أى شيء يخصها واتركيها وسيأتي يوم تعلم فيه جديدا انه بخسارتك خسرت الكثير

    الانسان مُحاسب على كل شيء .. فاتركيها لحساب ربها وكفاها مايقولون عنها
    وحفظك الله من كل شر
    دمت بخير

    ردحذف
  11. منه لله الفيس بوء اللي طلع عوراتنا للنور..يا بنتي الحاجات دي موجودة من زمان وحتكون موجودة في المستقبل ...المشكلة ان المستخبي بقى باين دلوقتي اكتر من زمان ...رأي انك ضرتيها اكتر من نفسها ..واحدة ربنا ستر عليها وصورها كانت بين ناس انتيم لها ضايفاهم على الفيس بوك دلوقتي بقت سيرتها بين البلوجات وانت فضحتيها اكتر..احسن حاجة تمسحي الموضوع ده من اساسه..لانه موضوع الكلام فيه شكله وحش اوووي

    ردحذف
  12. جيت اطمن عليكي


    افتقدك



    وبقدر ما تاخدنا الظروف بس حلم ما ينسي اصدقائة


    كل سنة وانتي طيبة


    وعيدسعيد يا مصر


    حلم


    بعدين ياريت بلا ش نرفزة علشان برفز اوي

    هههههههههههههه


    طابت اوقاتك

    ردحذف
  13. دلوقتى الشباب بقو بيتباهو بخروجهم وطلوعهم وان دة حبيبي وكنت معاة وبلب لب لب لب لا وحاجت كتير ملهاش لزمة بس لو كل واحد فكر بعقلو بعد 10 ولا 20 سنة من دلوقتى لما يكون عندهم ولاد حلوين وقمامير كدة هيقوللهم اية ؟؟
    هيكون منظرها اية وابنها ولا بنتها بتقولها ماما انتى فعلا كنتى بتعملى كدة او ماما سمعنا عنك كدة او كدة الانسان لو فكر فى المستقبل اكيد مش هيعمل حاجة تخاف ربنا
    تسلم ايدك بجد البوست جامد
    وليا الشرف اتعرف عليكي

    ردحذف
  14. اصل العالم اتهبلوا يا حبيبتى

    او سايقين الهبل على الشيطنه

    اولا صاحبتك دي تييييييييييت وكمان الى صديقك الى اتكلم كده معاها ورجع اتكلم عليها ابن ستين تييييييييييييت

    بس طبعا مش عايزاكي تقطعي كل الجسور معاها وتفضلي كل فتره تديها نغزتين كده لله ورسوله عشان تلاقي دايما لنفسها خط راجعه

    والتقدميه والعصريه مش هما دول ابدا

    ده بعيد عنك تخلف وقلة ادب وصفاااااقه

    ردحذف
  15. اول حاجة قلت اكيد بالنهاية في مقلب ... لما كملت قراية اتصدمت ورجعت قريت الحوار تاني !!!

    كنت اعرف واحدة ... حاطة صورها من غير حجاب و بوضعيات عايزة بس اللي يقولها انتي جميلة ... مش اعرفها كويس بس متحملتش قولتها انا كنت فاكراكي زميلة و صاحبة نزلتي قوي من عيني و من الكلام دا قامت خدت رقمي من واحدة واتصلت فيا تقولي انا ماما بتعرف كل حاجة و متدخليش و لو كنتي بجد بتحبيني كنت نصحتيني على المسجات مش قدام الكل و اصلا انا معرفكيش كويس ومن الكلام دا

    قالتلي واحدة انو امها مش تعرف حاجة اصلا وانها ياما نصحتها و مش فاد

    ازعج حاجة لما حد بجد بتحسيه انو استجاب لكلامك و بعدين تلاقيه عمل حاجات اضرب من اللي نصحتيه يبتعد عنها


    سؤال : يا تري اللي عملته زميلتي دي من وجهه نظركم صح والا غلط ....؟

    صح اوي ههههههههههه ... هو دا سؤال ؟

    وسؤال كمان : انت بتحافظ علي شكلك بس عشان الناس والا عشان التقاليد والا عشان اية ...؟

    بحاول تكون نيتي دايماً عشان ربنا عز وجل و رضاه ... وربنا يسهل

    ردحذف
  16. وبصراحة بموضوع الشخصنة أنا بختلف معاكم

    اولاً لا غيبة لفاسق أو متجاهر بالفسق مش فاكرة الحديث كويس ...

    يعني ايه ؟

    يعني فلانة مثلا شايلة الحجاب و الناس كلهم شايفيها بدون حجاب ... يعني لو فلان قال فلانة دي مش بتخاف ربنا و مش محجبة ... دي مش غيبة

    و كمان دي ... عادي حاطة صورها مع حبيبها بوضع ميليقش بمتزوجين يحطوه على الملأ ... وسامحة لتعليقات بمنتهى البشاعة تتحط ... يعني هي اللي متجاهرة بدا ... والناس اصحابها كلهم عارفينها ... يبقى في الغيبة بالموضوع ؟

    وثانيا مين قال كل اصحاب رحاب عندهم البلوغر بتاعها ...

    وثالثا ... اللي مش عارف البنت دي اصلا ... ازاي هيعرف انو رحاب بتتكلم عليها ؟ ... وخصوصاً إنها مش جابت اي اشارة ليها من قريب او بعيد .. يعني فين الغيبة بالموضوع ؟؟

    واخيراً في حديث بما معناه " رحم الله من جب الغيبة عن نفسه " ... يعني الواحد لازم ميخليش الناس تتكلم عليه قد ميقدر

    يا ريت اكون قدرت اوضح وجهة نظري ... وكل واحد وليه وجهة نظر :)

    ردحذف
  17. أختي الكريمة رحاب..

    أشكرك على إشارتك لمثل هذا الموضوع..
    وأحيي فيك غيرتك للأخلاق..

    وبجد الموضوع فيه جوانب كثيرة قبالة للنقاش، لكن أركز على:
    1- أنا أؤيد من رفض النصيحة على الملأ، ( رغم أني وقعت فيه معك من قبل.. لكن صدقا لم يكن أمامي وسيلة أخرى للتواصل معك..).
    المهم أؤيد هذا فقط في المرات الأولى، فإذا لم ترجع فأرى أن تعلقي على الملأ، لعل بعض من يعلقون يرشدون إلى أنفسهم.
    2- قد يقول قائل: ومن أعطاكي الحق في تحديد مدى خطأ أو صواب ما فعلته؟
    طبعا الإجابة سهلة: وهي أنك لستِ من حددت هذا، بل الله سبحانه وتعالى؛ فهل يجرؤ أحد على قول أن تصوير فتاة لنفسها في أوضاع غير لائقة مع شاب لا يحل لها هو أمر يرضى عنه الله؟!!!
    بل هل يجوز أصلا لو كان الشاب يحل لها؟!!!!!!
    3- أحب أن أؤكد في النهاية إلى أن طاعاتنا نبغي بها رضا الله قبل رضا الذات أو المجتمع، هذه إجابة سؤالك الأخير.
    --------------
    بجد أنا سعيد لاختلاف رد فعلك تجاه زميلتك عن المرة الأولى التي زرتُ فيها المدونة. :)
    فجزاك الله خيرا.
    تحياتي.

    ردحذف
  18. اولا بعتذر كتييير جدا للتأخير بس بجد كنت تعبانة جدا ولا كلمت اي حد ف العيد ويا دوب عيدت بس عليهم ع الفيس بوك وبعت لكل اصحابي اللي معايا موبيلاتهم رسايل علي الموبايل ...وبجد بتأسف تاني لاني مدخلتش مدوناتكم وقلت لكم كل سنة وانتم بخير وبصحة وسعادة ويارب يجعل يامنا كلها اعياد

    ردحذف
  19. IMSA
    في نوع من البشر ينساقون بسهولة للأسف لكن انا بقولك ان ده نابع اساسا من التربية والبيت لان لو التربية صحيحة والبيت ده صحيح اكيد عمرنا ما هنعمل غلط ...زميلتي دي للأسف انا نصحتها اكتر من مرة ومش علي الملاء لاء والله ...كنت دايما ابعت لها لالرساسيل علي الانبوكس وانصحها لانها مهما كان بنت وانا بحط نفسي مكانها ...وخصوصا لما كنت الاقي تعليقات في منتهي قلة الادب ...غيرتي عليها زي غيرتي علي حد يهميني وانا بجد مش شكر ف نفسي لكن والله العظيم بضايق جدا لما بشوف حاجة زي دي ....وانا كتبت الموضوع هنا بعد ما جبت اخري منها زي ما بيقولوا ومبقتش مستحملة كلام الناس عليها ....بقي ان تعرفوا ان بجد مش اي حد تعتبره صديق لآن الموقف ده بين لي بجد مين فيهم صديق ومن فيهم عدو يتخفي بثوب صديق
    دمت بخير وكل سنة وانت طيب

    ردحذف
  20. خواطر شابة
    انا قصدت الشخصنة المرة دي متعمدة ...عشان انبه الانسانة دي لاشياء خفيت عنها وكل حد هيدخل يقرا الموضوع مش هيعرفها الا لو كان من الجروب بتاعنا او صديق مقرب مننا لان في ناس اصحابي جدا قرأوا الموضوع وسألوني من هي ...؟ وانا بتمني بجد انها تنتبه
    انا نصحتها اكتر من مرة ومش علي الملاء والله بس هي فاكرة اللي بتعمله ده حرية وكوول وهو ده الفكر الجديد واشطاط واشطة ومش عارف اية ...بتمني انها تفهم

    ردحذف
  21. رامي
    عجبني كلامك اوووي
    وللاسف هو منتشر فعلا جدا
    يعني انا في مرة من المرات وانا في الكلية رانيا كانت بتصورنا فيديو وعادي جدا كنا بنات ومعانا اتنين زمايلنا اخترناها بعد اد اية من الوقت وثقنا فيهم جدا ....لكن ان حد فيهم يصورنا مثلا او كدة ...ده مرفوووض تماما ...
    انا اترفزت لان في ناس للأسف كتبوا ليها كلام واتكلموا عليها كلام ف منتهي السوء وانا معرفتش اقول لها الا باني اكتب الكلام ده ....لاني انصحها عادي لكن اقول لها فلان وفلان وفلانة بيقولوا عليك كذا وكذا ...مينفعش طبعا ....انت اكيد فهمتني دلوقت ...صح

    ردحذف
  22. Ms Venus
    اكيد معاك حق
    بس من واجب الصحوبية او الزمالة والدين اني انصحها واقولها ....فمن راي منكم منكرا فليغيره ...
    دمت بكل خير عزيزتي

    ردحذف
  23. محمود(باحث عن حب
    للأسف يا محمود احنا بقينا في مجتمع يدعي الدين والفضيلة وهو من داخله ملوث بكل انواع الخطيئة ...
    ربنا يعينا علي فعل الخير ويعينا اكتر علي البعد عن المعاصي ياااااارب

    ردحذف
  24. صمت المشاعر
    ما هو ده اللي جننني ...ان حد ينافق علي حساب دينه ...اي دين انزله ربنا مبيقولش الكلام ده وبينفيه تماما ...يبقي من واجبنا اننا نرفضه واننا ننصح اللي يقع ف الغلط ده عشان ينتبه وميرجعلوش تاني ....انا بجد مش هقول عملت اللي عليا وزيادة بس بجد بتعصب وبتنرفز لما الاقي حد يتكلم عليها بالشكل ده برغم انها غلطانة

    ردحذف
  25. Tears
    اكيد لا يصح الا الصحيح
    بس تفتكري الغلط فين ...؟ في النت نفسها ...؟ والا التربية ...؟ والا البيت وةالاسرة ...؟ والا الاصدقاء ...؟ والا الفكر الجديد وغياب المثل العليا...؟

    ردحذف
  26. كلمات من نور
    اكيد معاك حق ان كتير فاهمين الموضوع غلط
    وبالنسبة للصور فأنا لي صديقات علي الفيس بوك ناشرين صورهم ...سواء بالحجاب او من غير بس بطرقة جميلة ولائقة ...انا نفسي حطيت صورة لي قبل كدة مع بنت اختي اللي لسة مولودة وكنت بالحجاب ...وحطيت صورة تانية من غير الحجاب بس بجد زعلت من نفسي اوووي ساعتها وكمان اخويا زعل مني ...بس مش مسألة الصورة سواء بالحجاب او من غير الحجاب ز...لاء شكل الصور نفسها ...؟

    ردحذف
  27. صوت من مصر
    مش فاهمة يعني اية موضة وبطلت...؟
    كلامي اللي موضة وبطلت والا عادي جدا اني اتصور مع البوي فريند بتاعي صور مخلة اللي موضه وبطلت ...؟؟؟!! فهمني يا اخ محمد

    ردحذف
  28. اسماء عبدالعزيز
    يمكن معاك حق ...بس انا حسيت انه من واجبها عليا اني اقولها الكلام ده وانصحها في الخفاء ثم نصحتها الان علي الملاء من خوفي عليها ومن عدم انتباهها ...دمت بخير ومبدعة دوما يا اسماء

    ردحذف
  29. Tarkieb
    انا اختلف معاك جدا ....لان مش هنعلق اخطائنا علي شماعة الفيس بوك ...بالعكس انا شايفة الفيس بوك والنت والمواقع الاجتماعية مفيدة جدا خصوصا انها بتسهل لنا الوصول لاصحابنا في اي مكان وبأرخص جدا من مكالمة علي الموبايل خصوصا لما يكون الصديق ده بره مصر ...كل شيء في الدنيا له الاستعمال الصح والغلط ....بس احنا نحسن استعماله ...دمت بخير

    ردحذف
  30. (حلـم)
    يااااااااة وانا كمان افتقدك بس انت اللي من فترة مختفي ...
    بجد اهلا وسهلا وحمدالله بالسلامة ومتتأخرش تاني كدة
    عيدك سعيد

    ردحذف
  31. بوسي
    احيييك بشدة علي كلامك
    وطبعا انا يسعدني التعرف عليك
    ان شاء الله نكون اصحاب
    ومعاك حق ف كل اللي قلتيه
    دمت بخير عزيزتي

    ردحذف
  32. ندى الياسمين
    التقدمية والعصرية والحرية والحداثة كلها كلمات مفهومة غلط والدين عمره ما يرفض التقدم ولا العلم بس احنا اللي بنستخدمه غلط للأسف
    نورتني يا ياسمنا وعيدك سعيد يا رب

    ردحذف
  33. قطرة وفا
    اولا عيد سعيد عليك
    ثانيا بشكرك علي كل كلامك اللي قلتيه
    صحيح مش كل اصحابي بيعرفوا البلوجر بتاعتي ومش كلهم بيدخلوها لان الفيس بوك تقريبا غطي علي كل شيء ...انا يوم ما حصل ده كتبت لزميلتي دي علي الانبوكس مش ادام الناس ولا عملتلهي فضيحة زي ما ناس قالت وعلقت هنا ...بالعكس نصحتها مرة واتنين وتلاتة ...ومش ادام حد لان النصيحة لما بتكون منفردة وبطريقة جميلة بتكون تأثيرها احسن ...بس اتضح لي اني كنت واهمه ...وهي برضه رجعت تعمل ايخف من الاول ...ولما لقيت ان اللي حواليها عاملينها فرجة مستحملتش بجد يعني دي بنت يعني ممكن تكون اختي صاحبتي قريبتي او حتي انا ...فمعرفتش اقولها الكلام اللي بيقوله الا بالطريقة دي وياريتها بجد تفهم ...

    ردحذف
  34. ماجد القاضي
    اخ ماجد عيك اضحي سعيد عليك يارب
    الاول انا بيختلف معايا رد فعلي من موقف لتاني ....
    وانا كتبت الموضوع من باب الحديث الشريف لأشرف خلق الله سيدنا محمد " من راي منكم منكرا فليغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فبقلبه وذلك اضعف الايمان " وصدق رسول الله عليه افضل الصلاوات والتسليم ...واناعملت ده بما يرضي الله ...ومش محتاجة تعليق من حد ولا تزكية من حد انا عملت الل يدينه علمهولي ..ونصحتها بعت لها رسالة ورا التانية ....ولغاية اللي كتبته ده ....لغيرتي عليها وعلي كل بنت مكانها وعلي اخلاق مش هقول المسلمين لاء اخلاق الناس اللي بقت في تدهور مستمر للأسف ....أشكرك علي كلامك وتحياتي وودي
    وعندك ايميلي علي البلوجر لو حابب التواصل ...انا يسعدني

    ردحذف

يا بخت من يقدر يقول واللي ف ضميره يطلعه, يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام وكل واحد يسمعه....الله يرحمك يا صلاح جاهين